Sydney to Lake Macquarie

14 juli 2016 - Lake Macquarie, Australië

G'day mates, how are you going? Long time no see. Are you ready for some new stories? Well, I will take you back to the beginning of July, when I flew to Sydney, the beginning of the end.

Sydney
Zaterdagochtend ging de wekker extreem vroeg, want jawel ik vond het weer een enorm goed idee om te vliegen om 7 uur sochtends. Gelukkig hoefde ik niet met de trein, want Anja kon me wegbrengen. Het begon gelijk al goed met een vertraging due to lack of crew. Met andere woorden, we moesten maar even wachten op de vlucht uit Melbourne die om half 10 aan zou komen want daar konden ze crew vandaan halen. Top. Op een of andere manier was er om half 9 opeens toch voldoende crew en landde ik om 10 uur in Sydney. Met de trein naar het centrum gegaan waar Nono al op mij stond te wachten. Snel even op en neer naar haar huis om mijn spullen te droppen en toen gelijk door naar Manly, een buitenwijk van Sydney. Hier hebben we een kleine coastalwalk gedaan naar Shelly Beach. Het was heerlijk weer en we konden dan ook genieten van het zonnetje tijdens de lunch. Op de terugweg werd het al high tide en vanwege de storm begin Juni was er een deel van de coastalwalk afgebroken en dat werd dus springen van de ene steen naar de andere. Niet iedereen kwam hier met droge schoenen vandaan, lees: Nono haar schoenen waren doorweekt. Eenmaal op de ferry terug, hadden we het geluk dat we precies de sunset  zagen over de Harbour Bridge en The OperaHouse, prachtig!

Zondag een dagje sightseeing in Sydney gedaan, wat resulteerde in een prachtige wandeling vanaf St. James, via Hyde Park, the ANZAC War Memorial, The Domain naar The Royal Botanic Gardens waarna we via Mrs Macquaries Point richting The OperaHouse liepen. Sydney is weer zo'n totaal andere stad vergeleken met Brisbane of Melbourne. Mooi om de verschillen tussen alle drie de steden te zien, alle steden zijn prachtig op hun eigen manier. In de avond zijn we samen met Hannah en Belle (zusjes van Nono) gaan eten bij Jamies Italian, en dit was weer smullen tot de laatste hap.

Maandag zijn we eerst naar Chastwood gegaan, een winkelcentrum om de hoek bij Nono. Daarna hebben we de trein gepakt naar Redfern, waar The University of Sydney is. The Quadrangle lijkt net op Hogwarts en was prachtig. Op het grasveld staat een Jacaranda Tree, waarvan ze een clone hebben gemaakt zodat als deze ooit doodgaat, dat ze 'm gelijk kunnen vervangen. 's Avonds een hapje gegeten bij een Cafe in de buurt van waar Nono woont.

Dinsdag spulletjes weer ingepakt en op naar het hostel, waar ik de komende 4 nachten zou verblijven, samen met Marcella. Maar eerst had ik nog een dagje samen met Nono. Nadat ik had ingecheckt in het hostel, zijn we naar The Grounds of Alexandria gegaan. Het zonnetje scheen en zo konden we heerlijk genieten van een lunch én de zon. Daarna nog even naar de Art Gallery geweest en toen was het tijd voor mij om naar het vliegveld te gaan om Marcella op te halen. Helaas had ze zo'n 2 uur vertraging en was er op de airport niets te beleven, en werden het lange uurtjes wachten. Rond half 9 zag ik éindelijk een paarse koffer de hoek omkomen met daarachter een klein meisje. Vanaf nu kon onze reis samen beginnen! Snel naar het hostel gegaan met een Uber, en eenmaal daar aangekomen begon het allerleukste van de avond. Het openmaken van de koffer van Marcella, die er heilig van overtuigd was dat haar code 157 was. Na ongeveer 40 minuten en 200 code combinaties verder, 000 maar eens geprobeerd en weet je wat? Hij ging gewoon open. Goed. Lekker vroeg slapen, wat met een snurkende kamergenoot, krakende bedden, een discotheek op de hoek en voor Marcella een kleine sluipende jetlag een grote uitdaging was.

Woensdag was onze eerste dag samen, deze stond in het teken van de Bondi to Coogee Beachwalk, echter ook deze is deels vernield door de storm in Juni en dus werd het de Bondi to Bronte Beachwalk, iets korter maar niet minder mooi. Ondanks dat het deels bewolkt was, was de wandeling nog steeds prachtig, mooie stranden en de uitzichten zijn keer op keer weer adembenemend. Na de wandeling wilden we eigenlijk een duik nemen in het wereldberoemde zwembad van Bondi, Icebergs, but duo the circumstances was deze gesloten. Helaas, moeten we maar een keertje terug. Aan het eind van de middag besloten we om vanaf Milsons Point terug over de Harbour Bridge naar de stad te lopen. We waren precies met de zonsondergang op de brug, wat een geweldig uitzicht opleverde. Doordat we een afslagje hadden gemist liepen we iets te ver door en hadden we ook nog een uitzicht over Circular Quay, met de Harbour Bridge en Sydney Opera House op de achtergrond. Toen in The Rocks bij Zia Pina een heerlijke pizza gegeten.

Donderdag en vrijdag stonden in het teken van het liedje 'Its’s raining men’. Donderdagochtend eerst naar The OperaHouse geweest, waar op een van de trappen naar het water een seal lag te slapen. Er schijnt er altijd 1 rond te zwemmen, maar hij laat zich niet heel vaak zien. Mooi geluk gehad dus! Doorgelopen naar de Royal Botanic Gardens, Mrs Macquaries Chair die ik met Nono even had gemist en vervolgens bij The Operabar geluncht samen met Nono. Ook na de lunch bleef het regenen, en niet een beetje ook. Super zonde, dus we besloten om naar Sydney Sealife Aquarium te gaan. Heb erg gelachen en een leuke middag gehad, maar het was wel jammer dat het vooral heel erg op kinderen was gericht. Was opzich te verwachten maar toch. Hierna zijn we naar The Darling Harbour gelopen en hebben we weer pizza gegeten, het lijkt bijna alsof we op vakantie zijn in Italië.

Vrijdag was alweer de laatste dag in Sydney, de ochtend niet heel veel gedaan, een simkaart voor Marcella geregeld, souvenirtjes gekocht, beetje rondgewandeld en geluncht. In de middag nog een rondje gelopen door Hyde Park, langs the ANZAC War Memorial en The Domain om vervolgens Nono te meeten bij Circular Quay voor een drankje. Dit drankje breidde zich uit naar een afscheidsetentje, heel gezellig! Toen was het tijd voor 'afscheid nemen', het was zo fijn om een goed vriendinnetje zo dichtbij je te hebben al die tijd in Australia, see you in 5 months Noon! Terug in het hostel hebben we onze koffers weer ingepakt en vroeg gaan slapen.

Canberra
Na het ophalen van onze campervan, zijn we ongeveer 300 km richting het zuiden gereden, waar we rond een uur of 4 aankwamen. Eenmaal op de camping, riep Marcella keihard 'Zijn dat ze?!' En jahoor, op zo'n 20 meter van de campervan stonden tientallen kangaroos een beetje naar ons te staren! Zo leuk. Hierna was het tijd om ons bed in elkaar te zetten, wat nog even een klusje was want we hadden ons inzicht in Sydney laten liggen.

Zondagochtend lekker ontbeten in het zonnetje en toen zijn we richting The Australian War Memorial gereden, waar je via een Commemorative Courtyard binnenkomt. Het was een prachtig gezicht, vooral met alle namen van de Nation's War Dead met poppies en van alle oorlogen. Vanaf The Australian War Memorial kon je helemaal kijken naar The Parliament House, wat een schitterend beeld opleverde - brede wegen omgeven door bomen, vervolgens Lake Burley Griffin met daarachter The Parliament House. Ook maar even een bezoekje gebracht aan The Parliament House en de dag afgesloten in Canberra in The National Gallery of Australia.

Batemans Bay - Jervis Bay - Booderee National Park - Kiama
Omdat we op maandag naar Jervis Bay zouden gaan, wilden we alvast een stuk richting de kust rijden op zondagmiddag. Het werd na wat uitzoeken uiteindelijk Batemans Bay, zo'n 150 km vanaf Canberra. Enorm goed idee, want de weg bleek ongeveer 150 km dwars door Budawang National Park te gaan, en na zo'n 1,5 uur rijden begon het te schemeren - een tijdstip waarop vaak kangaroos gezien worden op wegen - als dat maar goed gaat. We hebben veel dode kangaroos langs de weg zien liggen, gelukkig hebben wij er geen gezien en/of geraakt.

Op maandagochtend hebben we nog een rondje gereden door Batemans Bay, waar we even hebben genoten van het uitzicht bij Corrigans Beach. Daarna vervolgden we onze weg richting Jervis Bay en Booderee National Park. We begonnen bij Hyams Beach, waarna we doorreden naar Booderee NP. Bij het visitor centre even informatie inwinnen over waar we 'the whitest sand in the world and as much as possible animals' konden aanschouwen. Want Jervis Bay claimt het witste zand van de wereld te hebben. Dus dat moesten we maar eens onder de loep nemen. De eerste stop in Booderee NP werd Cave Beach, net voor het strand lagen er 3 wallabies te chillen en toen we na een tijdje terugliepen naar de campervan, sprongen er zelfs 2 net voor ons langs. Daarna doorgereden naar Cape St. George Lighthouse, waar we whales zagen en toen was het tijd voor het witste strand ter wereld bij Iluka en Green Patch. Helaas voor Jervis Bay, maar the award of whitest sand goes to Whitehaven Beach.

Na Jervis Bay klommen we nog zo'n 80 km omhoog voor onze overnight stop in Kiama. Voordat we naar de camping gingen, nog even een bezoekje gebracht aan The Lighthouse and The Blowhole Point. Dit is een punt waarbij het water omhoog wordt gespoten like a dragon snorting.

Wollongong - Royal National Park
De camping in Kiama lag direct aan zee en dit nodigde uit voor een ontbijtje aan het strand. Met een brandende zon en ons ontbijt genoten van het prachtige uitzicht en na het uitproberen van de zelfontspanner van de camera onze route vervolgd richting Wollongong. Eenmaal in Wollongong aangekomen zijn we naar City Beach gegaan, waar we een aantal surfers konden aanschouwen. Daarna zijn we naar Belmore Basin in the Harbour gereden waar zich The Old Lighthouse en The Breakwater Lighthouse bevonden.

Aan het eind van de ochtend waren we toe aan iets actiefs en dat kwam mooi uit - we reden namelijk richting Royal National Park, inmiddels alweer zo'n 80 km ten zuiden van Sydney. The Royal National Park is niet enorm bekend, maar de reden waarom wij erheen wilden was vanwege the Figure 8 Pools. We ontmoetten een man, genaamd Peter, die ons een klein beetje uitlachte vanwege onze sneakers want we moesten toch wel echt over rotsen klimmen die glad konden zijn. Enfin, wij gingen het avontuur aan en de uitzichten die we kregen waren adembenemend. The Figure 8 Pools hebben we op een haar na gemist, we dachten dat we veel te ver waren, maar als we 5 meter verder waren gelopen hadden we ze gezien. Bummer. Op de terugweg nog 2 whales gezien en zelfs nog een wallabi. Na deze hike vervolgden we onze weg alvast een stuk richting Blue Mountains National Park wat voor woensdag op de planning stond.

Blue Mountains National Park
Woensdagochtend werden we wakker met het idee dat het freezing cold zou worden vandaag. Op het allerallerergste voorbereid reden we het laatste stuk richting Katoomba. We hoorden de wind al razen langs de campervan en voordat we durfden uit te stappen, gingen de lagen over elkaar aan - dit resulteerde in 2 paar sokken, en sportbroek, spijkerbroek, een hempje, een t-shirt met lange mouwen, een vestje, een trui, een zomerjas en last but not least een sjaal.

Na ook hier weer wat informatie gekregen te hebben vanuit het visitor centre, begon onze Blue Mountains Experience Freezing Cold. Vanwege de wind schommelde de gevoelstemperatuur rond het vriespunt en wij besloten om naar Scenic World te gaan. Ons eerste ritje betrof de Scenic Skyway, een cableway op 270 meter boven de clifftops van The Jamison Valley. Halverwege wordt de vloer van glas en kijk je dus 270 meter naar beneden. De Scenic Skyway bracht ons richting Echo Point waar zich the Three Sisters bevinden. De bezienswaardigheid waar The Blue Mountains het meest om bekend staan.

Terug bij Scenic World Top Station namen we de Scenic Railway naar beneden - at a 52 degrees incline gaat deze trein naar beneden. Na een aantal ronden wachten hadden we een plekje helemaal voorin bemachtigd en vond onze buurman het nodig om onze bank in cliffhanger stand te zetten, dit maakte de helling 64 graden naar beneden. Met een hartslag van 200 begon de trein te rijden en hingen we in 64 graden naar beneden, het was totaal niet eng en de rit was na 1 minuut ook alweer voorbij. Beneden hebben we de Scenic Walkway gelopen en vervolgens bracht de Scenic Cableway ons weer naar Scenic World Top Station. De dag was al koud, de avond nog kouder, en nadat we nog meer kleren hadden gepakt, de heater aan hadden gezet, waren we benieuwd wat de nacht ons zou brengen...

Gosford - Central Coast - Lake Macquarie
De nacht was op z'n minst gezet, facking freezing cold. Alle apparaten gaven -4 aan, maar gevoelstemperatuur was zeker veel lager door de aanhoudende wind. De planning omgegooid en besloten om na het ontbijt direct te vertrekken richting warmer weer. De eerste stop was Somersby Falls, net voordat we Gosford inreden. De zon scheen in ons gezicht en we waren gelijk weer een stuk vrolijker. In Gosford hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan en zijn vrij snel doorgereden naar een drietal stranden samen Central Coast genoemd. Het eerste strand was Avoca Beach, met daarachter Avoca Lake. Vanwege een ietwat strakke tijdplanning, besloten we om alleen nog naar Copacabana Beach te gaan, maar daar aangekomen kwamen we erachter dat Copacabana Beach door de Cockrone Lagoon wordt gescheiden van MacMasters Beach, dus konden we toch naar alle stranden toe! Daarna zijn we snel doorgereden naar The Entrance, waar we precies optijd aankwamen voor The Daily Pelican Feeding. Het was best een bijzonder gezicht, zoveel pelicans bij elkaar en zo dicht bij alle mensen, ze liepen gewoon tussen iedereen door. Na de Pelican Feeding onze camping opgezocht in Lake Macquarie waar het tijd was om vroeg te slapen.

Nogmaals sorry voor het niet helemaal up to date houden van mijn blog, maar ik zal proberen om van de gehele reis nog blogjes te uploaden. Foto's volgen nog!