Eiland hoppen - Coochiemudlo Island & Fraser Island!

14 juni 2016 - Brisbane, Australië

G'day everyone!

Wat gaat de tijd snel zeg als je het naar je zin hebt - lekker cliche denk je misschien. Maar ik kan je vertellen dat het echt zo is.

Na mijn tripje naar Cairns en Melbourne had ik op maandag een behoordelijke off-day en alles ging fout en miste iedereen. Het kan natuurlijk niet altijd feest zijn. Toen ik na stage boodschappen ging doen en terugkwam, wilde het slot van mijn fiets niet meer open en na van alles geprobeerd te hebben, de fiets maar achtergelaten bij de supermarkt aan een random hek. Donderdag na 2 weken weer geroeid, heerlijk! En vrijdag na stage met Andy gewapend met bolt cutter en al de fiets maar terugstelen. Zorg minder, fiets terug, scheelt weer dure busritjes.

Coochiemudlo Island
In het weekend van 28 mei ben ik op zaterdag met Aninha (kamergenootje) naar Coochiemudlo Island geweest. Een klein eilandje in Moreton Bay. De naam is de verengelste versie van Yuggera en betekent Kutchi (rood) en mudlo (steen). Vanuit het niks rijst er een ijzer-rijk rotsgewelf op aan de zuidwestelijke kant van het eiland. Heel bijzonder om te zien, vooral hier aan de oostkust!

Coochiemudlo Island  Coochiemudlo Island

Het eiland zelf was heel klein en er waren op ons na, geen toeristen te bekennen. Het eiland was prachtig en varieerde van zandstranden tot mangroves en zelfs de rode rotsen!

Zondag ben ik de toerist uit gaan hangen in Brisbane, net als in Melbourne, zijn er in Brisbane blijkbaar ook gratis tours door de stad dus dat leek me een goed idee. Peter leidde me door de stad langs de op 2 handen te tellen 'oude' gebouwen in Brisbane en vertelde er honderuit over. Ook eindelijk bij City Hall naar binnen geweest en een prachtig gebouw. Helaas chicks, niet met een lekker restaurantje binnen zoals wij het kennen! Maar agh, je kan niet alles hebben!

City Hall   City Hall

In de namiddag ben ik richting New Farm gegaan waar een Italian Food Festival was. Het festival was in een enorm groot park, en het was niet normaal druk. Lekker eten, heerlijk weer - je kan donderop zeggen dat dat zorgt voor lange rijen. Na de rijen overleefd te hebben een lekkere pasta gescoord en daarna nog een ijsje. Daarna langs de Brisbane teruggelopen naar huis.

Op maandag had ik eindelijk tijd om een slot te kopen en de rest van de week verliep eigenlijk heel rustig op stage en een beetje chillen savonds. Op vrijdagavond ben ik wezen shoppen met Kerstin en daarna zijn we sushi gaan eten. Het weekend dat erop volgde was alles behalve enerverend en begon met een regenbui die eigenlijk vrijdagmiddag al begon en tot ergens in de nacht van zaterdag op zondag heeft geduurd. Ik heb nog nooit zoveel regen gezien en het was verschrikkelijk. Het weekend bestond dan ook vooral uit slapen - eten - film kijken - lezen en nog meer slapen. Zondagmiddag klaarde het weer wat op en ben ik met Aninha naar de Brisbane Botanic Gardens geweest waar een Foodtruck Festival was. Het was niet heel boeiend, maar wel lekker om even naar buiten te kunnen.

Maandagavond gegeten met Jette (ontmoet in Melbourne) die voor een avondje in Brisbane was en dinsdag besloten om mijn hele artikel om te gooien, handig zo 3 weken voor de deadline. Woensdag nog een dagje stage en toen ik thuiskwam was Nono al gearriveerd! Want jawel - Fraser Island zat op ons te wachten donderdag! Aan het eind van de dag zijn we richting SouthBank geweest waar we zouden meeten met Lina (Duits meisje van de Roadtrip naar Cape Tribulation). Met haar een drankje gedronken aan de Brisbane River en daarna hebben we met z'n drieen gegeten bij Riverbar met uizicht op de StoryBridge. Heel leuk om haar weer gezien te hebben - en ze gaat studeren in Utrecht dus dat is heel gezellig!!

Story Bridge

Fraser Island
Na een uitgebreid ontbijt, lopen we bepakt en bezakt richting verdieping 3 van het Transit Centre in Brisbane op naar de bus die ons naar Rainbow Beach zal brengen. Wat onwennig zitten we in de wachtruimte en kijken onze ogen uit naar de enorme hoeveelheid spullen en grootte van de backpacks van sommige mensen. Na een halfuur werd er omgeroepen dat onze bus gereed was en kon het avontuur écht beginnen. Na een 5,5 uur durende busreis, die sneller voorbij ging dan je zou denken, kwamen we aan in Rainbow Beach. Ingecheckt in het hostel en een drankje gedaan om vervolgens om 4 uur een Safety Briefing bij te wonen voor Fraser Island - 3 dagen in een 4WD raggen over het strand en door het regenwoud daar kwam het op neer. Maar eerst nog even rij instructies (hoe te rijden over soft sand en hard sand), snelheid en niet te vergeten: de dingo's. Deze zo ogenschijnlijke leuke wilde honden zijn mega gevaarlijk. De boodschap luidde, nadat het op 20 verschillende manieren aan ons verteld was: 'Ga nooit alleen het strand op' - en voor de jongens als je een leuk meisje meewilt nemen naar het strand om naar de 'sterren te kijken' - ga altijd met een groep. Check! Het niveau was gezet en het beloofde een geweldig weekend te worden. Na kennis gemaakt te hebben met de groep - die bestond uit veel crazy, jonge Engelsen, een aantal Nederlanders, een Deen, een Duitser, 2 Zwitsers en nog wat landen - konden we met een gerust hart gaan slapen - we konden niet wachten om de volgende morgen te vertrekken!

Vrijdagochtend rond half 9 - vier 4WD auto's, 8 mensen per auto - vertrekken we eindelijk richting Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld! Na een korte rit op de ferry komen we aan op het eiland wat ook wel K'Gari wordt genoemd.

De dagen bestonden vooral uit veel kilometers maken over prachtige uitgestrekte zandstranden langs een woeste zee, door regenwouden en water. Gas erop, maar vooral voorzichtig en opletten door opkomende bumps en los zand. Onze auto bestond uit 8 mensen, waarvan 3 Engelse chicks, 1 Deen en 2 Nederlandse gasten en wij. De muziek stond op standje gehoorbeschadiging en heaps of fun in de car! Na voor de 1000ste keer SKIP gehoord te hebben kwamen we aan bij misschien wel het mooiste meer ter wereld - jullie raden het al - Lake McKenzie. Een oogverblindend, kraakhelder en turquoise zoetwater meer.

Incredible Lake McKenzie   Lake McKenzie

Met het ultrawitte en fijne zachte zand (bijna net zo zacht als op Whitehaven Beach) kon je je huid scrubben, je haren wassen en zelfs je tanden poetsen. Dat laatste heb ik maar even overgeslagen. Na Lake McKenzie naar Central Station gereden voor een korte wandeling door de Rainforest, de enige in zijn soort dat groeit op zand. Bijna gecrashed toen Brian de net iets scherpere bocht dan hij dacht nam en we bijna in het ravijn lagen, maar we leven nog. Na Central Station was het mijn beurt om te rijden. Het eerste stuk ging me goed af - tot ergens halverwege in de Rainforest waar de auto zijn eigen willetje begon te krijgen en het leek alsof ik op ijs aan het rijden was. Gelukkig hadden wij de meeste crappy auto en lekte de olie al vanaf het begin en het stuur rechthouden was geen optie. Na wat driften kwamen we aan op het strand en werd het rijden wat gemakkelijker.

Direct naar de Campground gereden die was omgeven door hekken met stroomdraden en wildlife roosters tegen de dingo's. Hier met de groep gekookt en daarna met z'n allen bij het kampvuur gezeten. Met een groep naar het strand gaan resulteerde in de hele groep en de jongens vonden het leuk om de meisjes op stang te jagen door elke keer schreeuwen 'Look a dingo!', ook al was er niks te zien.

Ik was vooral gefocust op de prachtige sterrenhemel, met Mars en de Milkyway. Geen dingo's gespot en veilig terug binnen de hekken. Als je met een groep Britten bent, dan weet je dat het 1 grote puinzooi wordt.... en zo geschiedde.

Dag 2 op K'Gari begon met een duik in Eli 'Hangover' Creek - de grootste Creek op het eiland die elk uur zo'n 4 miljoen liter fresh water de oceaan inpompt. Het water uit de Creek kan je gewoon drinken en onze watertonnen werden hier dan ook gevuld.

Eli Creek

Na een tijdje rende iedereen opeens richting de zee - wat bleek er waren Whales! Hoe facking vet is dat! Snel camera gepakt en kijken of ik ze op de foto kon krijgen. Wat een grote beesten zijn het en jawel het is gelukt!

Humpback Whale

Na Eli Creek reden we via 75 Mile Beach richting S.S. Maheno Shipwreck een stukje verderop. Het Shipwreck is een oud roestig wrak van een cruiseschip dat daar in 1935 is gestrand. Na een korte stop bij The Pinnacles, de plek waar vroeger de vrouwen heen gingen during her period.

Maheno Shipwreck    The Pinnacles

Na het maken van wat foto's was het daarna tijd voor the Champagne Pools aan het eind van het eiland. Het klinkt een beetje als een hottub met champagne alll over the place, maar in werkelijkheid was het een natuurlijke pool in de rosten waar de golven elke 2 minuten overheen denderen. De golven veroorzaken de bubbels en vandaar Champagne Pools. The Champagne Pools is de enige plek op Fraser waar je veilig in zee kunt zwemmen.

Champagne Pools

Daarna beklommen we Indian Head, de rots waarachter al het zand dat Fraser Island vormt zich heeft verzameld. Vanaf hier konden we ook de grootste sandblow van het eiland bewonderen. Na Indian Head, was het tijd voor een ijsje en zijn we via een omweg, dit omdat er zo'n enorm mooie sunset was, teruggereden naar de Campground.

Indian Head lookout    View from Indian Heads

Na een heerlijke warme douche, met de groep gekookt en de avond voortgezet bij het kampvuur.

Zondag was het helaas alweer de laatste dag op dit oh zo prachtige eiland en dat begon met een bezoekje aan Lake Boomanjin. Dit is een Lake waar vroeger de verbrandde lichamen van mensen werden ingegooid - ga daar maar eens met een gerust hart zwemmen, vooral als je ontdekt dat het water roestachtig rood is. Goed, voor zover Lake Boomanjin.

Lake Boomanjin

Daarna teruggereden richting de Ferry omdat de lucht er wel erg onheilspellend uitzag en we het niet aandurfden om te lunchen zonder afdak. Net voordat we de Ferry opreden, kwam er een dingo het strand opwandelen. Dus ook dat kan van de bucketlist, check.

Dingo puppy

In de avond met de meiden uit de auto gegeten bij een Italiaan in Rainbow Beach en daarna waren Noon en ik uitgeteld - boekje lezen, kletsen en vroeg slapen, dat was waar de avond op neerkwam.

Maandagochtend in alle vroegte opgestaan, ontbeten en de bus terug naar Brisbane genomen. Met het nodige slaaptekort kwamen we aan in Brisbane en zijn toen gelijk maar de stad in gegaan om te werken aan #bulklife #gettingfat - lunchen en een ijsje. Het was tenslotte de laatste middag samen!

Al met al was het een weekend dat ik niet kan samenvatten in 1 woord. Het was amazing, wonderful, incredible en ben ontzettend blij dat ik dit samen heb kunnen doen met Nono! :)

Vandaag zijn we begonnen aan de laatste 13 dagen stage. De tijd gaat ineens heel snel en over 2,5 week zit ik al in Sydney. Dit betekent dat er nog 1 blog aankomt voordat ik ga reizen en daarna weet ik niet in hoeverre ik jullie up-to-date kan houden! Ik ga het proberen, maar kan niks beloven.

Voor nu, sleep well peeps! See ya all soon!

Xoxo

1. Isolde:
    14 juni 2016
    Hi! Wat een super verhaal weer. Genieten genieten genieten. Maar... ook wel fijn dat het einde in zicht is!!
    Dikke kus van ons!
  2. Tante Lous:
    14 juni 2016
    Hallo Lisanne,de tijd gaat zeker snel,je bent al bijna aan het eind van je stage,je schrijft daar niets over,of het interessant is of routine-werk,maar je verslag zou misschien te lang worden en mider ruimte voor foto's....Als je Butterfly Lake niet van bovenaf ziet heb je geen idee waarom het zo heet en ga je misschien met een vlindernetje op zoek naar bijzondere exemplaren!!Zo' dingo-pup ziet er niet gevaarlijk uit,maar hij had zijn bek dicht,dat is waar.En 5 of 6 van die beestjes kunnen wel wat aanrichten denk ik.Ben je al bijna door je bucketlist heen?Zet 'm op voor de laatste loodjes en dan op reis!Groetjes,tante Lous.
  3. Jannet Verhoef:
    14 juni 2016
    Blij dat je na je tropical dreams ook zo'n aardse ervaring met je fiets moest beleven. Weer een mooi, zeer precies verslag met Duitse 'Gründlichkeit'. Vooral je foto's zijn erg mooi, fantastische natuur. Ook top, dat je met zo veel leuke, andere mensen op reis bent. Het lijkt allemaal te passen. Oom Addy gaat zich vanavond in je verslag verdiepen. Beware!
  4. Oma:
    14 juni 2016
    Hio lisanne .fantastisch verslag . Mooie foto,s .stage gaat dat goed .nog een fijne tijd .
    Veel liefs
    Oma ans.
  5. Carla:
    14 juni 2016
    Hoi Lisanne, weer met plezier je reisverslag gelezen. DANKJEWEL!!!
    Heel knap, wat je steeds weer onderneemt. Leuke foto's en een stralende Lisanne. Echt genieten daar.
    Nog veel succes met je verdere stage en mooie reisjes.
    Liefs, Fokko en Carla
  6. Greet Corstiaans:
    Hoi Lisanne,

Ik volg je reis op de voet. Zoveel bekende plekken voor ons! Ik was ook erg onder de indruk van Fraser Island. Wat een geweldige plek!
    Geniet nog lekker verder.
    Groet
    Greet
  7. Oma:
    15 juni 2016
    Hoi lisanne fantastisch verslag , mooie foto,s . Stage gaat dat goed veel succes daar mee .nog een fijne tijd . Veel liefs oma ans .
  8. Thuisfront:
    15 juni 2016
    Heerlijk om te lezen! Mens wat een ervaringen. Goh, wat bijzonder....een weigerend slot! Daar moet je inmiddels toch wel ervaring mee hebben opgedaan! Studentenleven en een broertje! Tja dan mis je Rogier wel heel erg! Helaas te ver voor hem om het slot te doorboren zoals 3 maanden geleden! Wij gaan aftellen, geniet er nog even van. X H & A
  9. Opa:
    16 juni 2016
    Eindelijk weer in beeld.Als ik je reis verslag lees is onze vacantie van maar 4500 kilometer voor jou een ommetje.Fanteastisch meid wat je allemaal meemaakt.Oh ja en nu nog even je stage project afmaken.Komt allemaal goed.Sterkte Schiphol komt steeds dichterbij .Opa