Holidays - Cairns & Melbourne

23 mei 2016 - Brisbane, Australië

G'day mate!

There we are again. Na een trip van 12 dagen zijn we gisteravond weer geland in het oh zo mooie en fijne Brisbane. Bereid je voor op een lang verhaal, want ik heb zeker niet stil gezeten tijdens mijn vakantie - verre van zelfs.

Cairns
Woensdag 11 mei, eindelijk zou ik naar Cairns vliegen om daar mijn Open Water Diver PADI te gaan behalen. Een aantal weken geleden had ik het steengoede idee om een vlucht om 7 AM te boeken, die dag was het een iets minder goed idee. Het begon met de wekker die om 4 AM stond en vervolgens een treinreis om 5.30 AM. Super! Gelukkig duurde de vlucht 2,5 uur dus tijd genoeg voor een powernap! Om half 10 kwam ik aan in Cairns en nadat ik met de shuttlebus afgezet was bij het hostel kon de vakantie dan eindelijk beginnen. De dag zou bestaan uit het verkennen van Cairns, dit had ik na 5 minuten al gezien, Cairns mensen is saai. Het enige wat je hier kan doen is aan de lagoon liggen en feesten. Dus besloot ik maar om een dagje in de zon te gaan liggen - ook niet verkeerd. 's Avonds vroeg gaan slapen, het feesten zat er even niet in helaas.

Open Water Diver PADI
Yes! Donderdag 12 mei begon mijn Open Water Diver Course met een stapel papierwerk invullen, filmpjes kijken, kennistesten maken, kletsen en in de middag allerlei oefeningen doen in het zwembad! Normaal zitten er zo'n 8-10 mensen in een groep, wij waren maar met 5! Dat scheelt weer wachten onder water, toch minder leuk in een zwembad, je ziet namelijk niks. Vrijdag begonnen we de dag met oefeningen in het zwembad en sloten we de dag af met de overige filmpjes en de eindtest. In het hostel zaten een aantal duikinstructors en één daarvan had tegen mij gezegd dat ik niet naar 'huis' mocht komen zonder een 100% score - AH SPANNING! Oké, dat niet, het was totaal niet moeilijk en gelukkig mocht ik toch thuiskomen met een 96% score. Had ik dat maar eens op een tentamen, zou leuk zijn. Maargoed, dit betekende dat ik geslaagd was voor het theorie gedeelte en de zee in mocht! Zaterdagochtend ging de wekker enorm vroeg en werden we om half 8 opgehaald. Toch wel een beetje zenuwachtig, want je gaat toch 18 meter diep. Na een tocht van 1,5 uur over een enorm wilde zee waar iedereen kotsend over de reling hing - held die ik ben, sterke maag, had nergens last van - kwamen we aan bij het Norman Reef. Na onze BUDDY CHECK, mochten we het water in. Hoppakee, gewoon springen en vanaf dat moment was het genieten. Mensen, als je nog nooit gedoken hebt, ga dat doen! Het was geweldig en ben zo blij dat ik het heb gedaan! We hadden een fotograaf met ons meezwemmen wat resulteerde in een mooie foto met Nemo! Hij bestaat dus écht, eerst zien dan geloven zeggen ze wel eens hè! Hier is het bewijs hoor...

OMG Nemo bestaat echt!!

Na onze 2 trainingsduiken was het tijd om weer terug te gaan richting Cairns - de rest van mijn groep bleef op het Reef slapen, maar ik had een andere Course geboekt. Dus afscheid nemen en op naar Cairns. Zondag was alweer de laatste dag van de course en ook stond er een fundive op het programma. Ik had het geluk dat ik de enige student was en er geen referrals waren, dit betekende dat ik eigenlijk stiekem 3 fundives had op de paar kleine oefeningen na. Eén daarvan was het afdoen van je masker onder water. De fotograaf had het fantastische idee om een zonnebril mee te nemen naar beneden en mij die op te laten zetten. Zie hieronder het resultaat.

Sunglasses underwater!  I did it!

Tijdens het duiken zijn we vandaag naast Nemo ook White Tip Reef Sharks tegengekomen. Klinkt allemaal enger dan het is, ze zijn 1.5-2 meter lang en het enige wat ze doen is chillen op de bodem en een beetje rondzwemmen. Daarnaast ook eindelijk eindelijk eindelijk een turtle gezien! Dit is iets wat ik zo graag wilde en wat zijn deze beesten leuk!!!!

Finally a turtle!

Na de 2e duik van vandaag was ik Certified en ik werd ontzettend leuk onthaald op de boot, iedereen feliciteerde me omdat ik geslaagd was en tijdens de 3e duik (mijn eerste certified dive) was iedereen heel lief. Toch spannend, zo alleen met je buddy, zonder instructor. Julian was echter een top buddy en na een halfuurtje zat ook de laatste duik erop. Jammer dat het zo snel is gegaan, maar wie weet zie ik nog ergens een gaatje in Australia om een duik te maken!

I'm okay!

Die avond zat ik een beetje in the livingroom van het hostel te praten over Port Douglas en Cape Tribulation, de tour die ik de dag erna zou maken, toen er 2 Duitse meisjes vroegen of er toevallig nog plek in de auto was. Na 2 minuten besloten dat ze mee zouden gaan, hoe makkelijk kan het gaan en na nog wat gekletst te hebben mijn bed maar weer opgezocht.

Port Douglas - Daintree Rainforest - Cape Tribulation
Roadtrip 2.0 - op naar het Noorden van Queensland. Samen met Laura (New-Zealand), Sophia en Lina (Germany) vertrokken we richting Port Douglas, wauw, stunning, beautiful, geen woorden voor om te beschrijven. Het is daar zo tropisch en zo ontzettend mooi. Overal staan palmbomen en het was gewoon echt een paradijsje. Nog even naar een lookout gegaan om te kijken of we toevallig crocodiles konden spotten in de zee, maar helaas.

Port Douglas

Daarna onze tocht vervolgd richting Cape Tribulation, via de Daintree River en door de Daintree Rainforest. Ik heb al veel Rainforests gezien in Australia, maar dit was toch wel andere koek. Prachtige bushes en elk stukje is net weer wat anders. We hadden het geluk hier bijna 100 km doorheen te mogen rijden. Prachtig!

Na zo'n 45 km kwamen we aan bij het Noordelijkste stukje van Queensland waar je zonder 4WD kan komen - Cape Tribulation. Aangekomen op het strand keken we onze ogen uit, we dachten het kan bijna niet mooier dan hier. Dit hadden we mis, na onze lunch - en jawel eindelijk kangaroo gegeten (sorry Skippy, maar je smaakte echt niet verkeerd!) - kwamen we aan bij Cow Bay, dit is tot nu toe denk ik het allermooiste strand dat ik heb gezien (naast Whitsundays). Bij het zien van de foto's snap je vast wel waarom.

Cow Bay

Hierna was het helaas tijd om weer richting Cairns te gaan, we moesten namelijk rond 7 PM in het hostel zijn voor een $5 unlimited barbie. Wij, arme, 'backpackers' moesten daar natuurlijk wel bij zijn en om half 7 kwamen we aan in Cairns. De barbie was heel gezellig en het leek net alsof iedereen in het hostel één grote familie was. Nadat iedereen zich goed had volgegoten met van alles en nog wat, was het tijd om uit te gaan. Dit had ik nog niet gedaan hier in Cairns en ik besloot om op mijn laatste avond dan toch maar mee te gaan. We belandden in een Kroegje bij de haven en nadat Sophia, Lina en ik eindelijk de smaak te pakken hadden sloot de kroeg. Gezellig - het was pas half 2. Goed, dan maar naar het hostel. Dit was misschien wel een goed idee, want ook al had ik niks gedronken, had ik de volgende ochtend toch wel moeite met opstaan. Maar ik moest wel want het volgende avontuur stond voor de deur!

Roadtrip group - Laura, Sophia en Lina

Op naar Melbourne! 3,5 uur en een aantal powernapjes later, kwamen we veilig aan in Melbourne. Met de Skybus naar het centrum en gelijk de stad gaan verkennen. Eerste indruk was meteen al WOW, zoveel verschillen met Brisbane. In Brisbane is alles nieuw en hoog. In Melbourne wordt nieuw afgewisseld met mooie oude gebouwen en heb je naast hoge gebouwen ook lage gebouwen. Het is in Melbourne een stuk rustiger en ik wilde meteen alles zien. Maar, eerst zou ik op woensdag 18 mei de Great Ocean Road gaan doen!

Great Ocean Road
Woensdag werd ik om half 7 opgehaald door Stuart van OceanRoadTours en hier vertelde hij mij gelijk dat ik de enige zou zijn vandaag op de tour. De familie die mij zou vergezellen had hun vlucht gemist in The States, en zouden de dag erop de tour gaan maken. Dus een privétour, niet geheel verkeerd.

De Great Ocean Road werd tussen 1919-1932 aangelegd door soldaten die terugkwamen van de World War I en werd gewijd aan de slachtoffers van de oorlog. Tegenwoordig is het naast een oorlogsmonument een van 's werelds meest scenic coastal drives. De Great Ocean Road is opgedeeld in 3 delen; Surf Coast, Green Coast en ShipWreck Coast. Voor dat de Great Ocean Road begon, zagen we op een groot veld tientallen kangaroos, toch even een stop waard! Daarna begon de tour en tijdens de tour hadden we een aantal stops:

Memorial Arch (Great Ocean Road Sign) - een eerbetoon aan de soldaten van World War I die de Great Ocean Road hebben gebouwd. Door bosbranden is de orginele Memorial Arch volledig afgebrand, op het bordje waarop 'Great Ocean Road' staat na.

Memorial Arch

Kennett River (Hand feed Native Birds and See Koalas)

Native bird feeding @ Kennet River   They were everywhere - parrots!

Knuffel'beertje'

De parrots zaten letterlijk overal - en tijdens onze tour stonden we ook nog oog in 'oog' met dit schattige beestje!

Twelve Apostles and Gibson Steps - de Gibson Steps is de eerste bezienswaardigheid in Port Campbell National park en de naam is afkomstig van de trap die naar het strand leidt. De Twelve Apostles zijn rotsen van kalkzandsteen vlak voor het zandstrand van het Port Campbell National Park. De naam doet vermoeden dat er bij het 'bouwen' van de Great Ocean Road, Twelve Apostles waren, maar in werkelijkheid waren dit er maar Negen.

Twelve Apostles #stunning   Twelve Apostles with Stuart

Loch Ard Gorge ( Inc Toms cave, Razorback & Island Arch) - deze gorge is vernoemd naar het schip Loch Ard, die op 1 juni 1878 strandde op het nabijgelegen Muttonburd Island aan het einde van een drie maanden durende reis van Engeland naar Melbourne. Slechts twee van de 54 passagiers en bemanningsleden overleefden het: Tom Pearce en Eva Carmichael. Bij Loch Ard Gorge zijn nog altijd gedenktekens te zien.

Loch Ard Gorge

London Bridge - it did fall down in 1990 but still looks great.

Na een geweldige tour gehad te hebben, kwamen we 600 km verder en 11 uur later weer aan in Melbourne. Het was fantastisch, en ik zou het graag nog een keer doen en dan afsluiten in de Grampiens! - wie weet komt het er ooit nog eens van!

Melbourne
En toen was het tijd om de stad Melbourne dan echt te gaan ontdekken. Gewapend met camera en een map van de stad ging ik donderdag op pad. Van prachtige oude gebouwen, tot laneways met street art tot wolkenkrabbers. Alles ben ik tegengekomen.

Flinders Street Station   Royal Exhibition Building

Melbourne's skyline

In de middag had ik afgesproken met Lisanna en Jette om te lunchen in St. Kilda, het strand van Melbourne. Lunch liep uit en al gauw was het 6 uur. 's Avonds met Bart afgesproken en zijn we wat gaan drinken in Naked for Satan (een rooftop bar met een prachtig uitzicht over Melbourne) en heeft hij nog wat andere barretjes laten zien. Inmiddels was Kerstin ook aangekomen in Melbourne en kwam er van vroeg slapen die avond weinig. De dag erna zou zij de Great Ocean Road gaan doen, maar door een fout bij de boeking stond ze in de planning voor de maand erop. Oeps, gelukkig kon ze op zaterdag mee, dus gooiden we de planning even om.

In Melbourne heb je een Free City Walking Tour en we besloten hierheen te gaan, hier ontmoette we Catharina, en met zijn drieen de hele dag doorgebracht. Bijna niks meegekregen van de Guide, maar wel de hele stad gezien. Daarna met zijn drieen geluncht en daarna nog naar de Royal Botanic Gardens geweest.

Art, everywhere...

Daarna gingen zij met ze tweeën naar St. Kilda en vervolgde ik mijn tour naar Skydeck Eureka 88, een toren van 300 meter hoog, waar je in een Edge kan die volledig van glas is en 3 meter het gebouw uitschuift. Dit was in het begin wel even bibberen, maar het uitzicht was adembenemend.

Daarna was het tijd voor een echte AFL Footy game in het MCG (Melbourne Cricket Ground). Ik kwam erachter dat ik de kleuren aanhad van de Sydney Swans (onbewust kies je toch voor de zwanen hè, jammer dat de kleuren rood/wit waren en niet lichtblauw!) in plaats van Hawthorns (Melbourne). Gelukkig maakte het allemaal verder niks uit en heb ik vooral mijn ogen uitgekeken naar de grootte van het stadion, het heeft een capacitieit van 100.000 mensen. In het begin snapte ik geen drol van het spel, maar nadat ik erachter was dat de roze mannetjes op het veld de coaches waren, het spel 16 tegen 16 was, er 9 scheidsrechters op het veld stonden en het verschil wist tussen 1 en 6 punten goals, kon ik me gedragen als echte supporter. Oké, zo fanatiek was ik niet maar het was wel erg leuk om een keer mee te maken!

Footy game - AFL - Hawthorns vs. Sydney Swans    AFL game met Kerstin en Catharina

Daarna met Kerstin en Catharina een drankje wezen drinken in The Croft Institute, waar je bij alle drankjes een syringe krijgt. Daarna op naar het hostel, waar mijn voeten na 20 km wel toe waren aan rust.

Op zaterdag was Kerstin met de tour mee en had ik weer een dagje alleen te besteden. Ik ben naar de Shrine of Remembrance geweest,  dit is een War Memorial of National Significance van de WOI.

Shrine of Remembrance

Daarna ben ik naar de Fitzroy Gardens gegaan, hier staat namelijk het oudste gebouw van Australia - Cook's Cottage. Dit gebouw heeft eerst in Engeland gestaan, maar is toen verplaatst naar Australia.

Cook's Cottage - the oldest building in Australia

Net voor sunset ben ik naar St. Kilda gegaan, waar net na sunset altijd penguins komen. Er waren er honderden, geluk! Soms zijn er maar 1 of 2 maar vandaag waren er honderden. Erg lastig om foto's te maken, dus dan maar vooral kijken. Daarna gaan eten bij Fed square en de dag afgesloten met Kerstin in de Berlin Bar, waar je in Oost of West Berlijn kan zitten en voordat je naar binnen gaat eerst op een bel moet drukken en moet wachten tot je wordt opgehaald. Leuke ervaring!

Zondag was helaas alweer onze laatste dag in Melbourne en we besloten om met de fiets naar Brighton Beach te gaan. Dit was 17 km fietsen en we hadden geluk met het weer. Het was prachtig weer. Ook al liep iedereen in Melbourne erbij alsof het winter was - ik heb geen lange broek aangehad.

Hundreds of these stunning houses

Brighton Beach staat bekend om zijn kleurrijke strandhuisjes.

Jumping    Colourful Houses @ Brighton Beach

Hierna moesten we nog 17 km terugfietsen en met een kleine lunchstop in St. Kilda zijn we via de Docklands (Victoria Harbour) terug naar het centrum gefietst. Hier nog een kleine stop gemaakt in de prachtige laneways met streetart die Melbourne rijk is.

ACDC LaneUnion Lane

En daarna was het dan echt tijd om terug naar Brisbane te gaan. Met iets teveel kg bagage, had ik weer het geluk dat ik niet werd gecontroleerd qua gewicht en na wat hartkloppingen zaten we veilig in het vliegtuig en kwamen we om half 9 's avonds weer in Brisbane aan.

Stand na deze 12 dagen:
Vliegtuig: 6200 KM
Auto: 940 KM
Fietsen: 38 KM
Lopen: 127,3 KM

Al met al, Cairns en Melbourne waren geweldig! Ik heb een fantastische anderhalve week gehad en nu is het keihard werken om in 5,5 week mijn onderzoek af te ronden. In de tussentijd zal ik vast nog leuke dingen ondernemen en hou jullie daar natuurlijk van op de hoogte.

Voor nu is het verhaaltje uit en ga ik heerlijk naar mijn bed!

See ya!

xxxxx

1. Isolde:
    23 mei 2016
    Ha Lisanne! Wat een superleuk verhaal weer. En wat een ervaringen allemaal. Je geniet wel zeg. Veel succes de komende 5.5 week met je stage :-) Hou ons op de hoogte!
    Dikke kus van mij!
  2. Irene:
    23 mei 2016
    Zo, dat was genieten! En nu hard aan het werk.
    Hier is het koud en nat! Geniet jij maar van al het moois daar.
  3. Jannet Verhoef:
    23 mei 2016
    Dank voor je afwisselende verhaal en de mooie plaatjes. Moet alle forests, beaches, dives, cottages enzovoort even laten bezinken. Je bent een echte full power reizigster. Hopelijk inspireren jouw reiservaringen bij je onderzoek en stage. Groet uit Düren!
  4. Tante Lous:
    23 mei 2016
    Hi Lisanne,wat een afstanden weer afgelegd en zoveel gezien,wat een schitterende vogels om je hoofd,en super om te duiken,hoe kun je straks nog wennen in ons platte landje,?Hoe smaakt kangaroo,is niet te vergelijken??Zet hem op met je stage,dit wordt een jaar met een gouden randje!!Groetjes,tante Lous.
  5. Thuisfront:
    Ha,
    Wat een verhaal zeg! Je hebt het allemaal al via de telefoon verteld maar het is toch wel erg leuk om te lezen helemaal zoals jij schrijft! Beetje humor ertussen door.
    Misschien dat het tijd wordt om nu als een speer aan je onderzoek te
    werken. Nog 2 x glazenwasser :) Dus.......
  6. Je soulmate:
    23 mei 2016
    Awesome! Geniet van de komende maanden and keep me uptodated! Liefsxxxx
  7. Annelies:
    24 mei 2016
    Wat een mooie reis heb je gemaakt, echt prachtige foto's (tikje jaloers, :-))en wat schrijf je toch leuk! je bent echt volop aan het genieten. Veel succes weer met je onderzoek, je bent echt een topper. dikke kus en veel liefs van ons XXX
  8. Oma:
    Hoi lisanne . Meid wat geniet je . En wij ook wat tante Lou's

Hoi lisanne meid wat geniet je en wij ook . Wat tante Lou's schrijft een goud randje . Succes met je onderzoek . Veel liefs oma ans XXX.
  9. Thuisfront:
    24 mei 2016
    Ha, je oma belde! Ze was begonnen aan een bericht. Ze vond de opmerking van tante Lous, het gouden randje wel heel erg treffend.
    Dus wil ze erop reageren. Krijgt ze de komma niet weg, dus opnieuw!
    Helaas weer mislukt! Maar wel verzonden tot 2 x toe!
    De boodschap mag duidelijk zijn of niet?